English language English
Höstträd Nackareservatet

Resilicon logo

 

Höstträd Nackareservatet - strimla

Resilicon

Resilience Consulting AB

Resilicon hjälper företag, myndigheter och andra organisationer att hantera störningar i verksamhetsprocesserna, så att produktion av varor och tjänster kan fortgå utan oacceptabla avbrott.

Området kallas oftast "BCM" – Business Continuity Management och har traditionellt inneburit att en kontinuitetsplan producerats efter att processer och IT-stöd har färdigutvecklats, vilket har lett till att kontinuitetsplanen ofta blivit en papperstiger.

Det modernare synsättet, som Resilicon försöker tillämpa, handlar om att bygga in störningståligheten i processer och IT-stöd i flera nivåer, så att processerna blir robusta och motståndskraftiga.

Inom BCM arbetar vi oftast med en traditionell PDCA-cykel (Plan-Do-Check-Act), som i sämsta fall innebär att kontinuitetsfunktionaliteten gås igenom med rätt långa tidsintervall.

Resilicon försöker i första hand att koppla ihop incidenthanterings- och problemhanteringsprocesserna med kontinuitetshanteringen, så att varje incident kopplas till åtgärder, som förbättrar tillgänglighet och minskar påverkan av störningar.

Inom IT-området innebär detta, att vid utveckling eller modifiering av IT-stöd, så är kontinuitetsfrågorna del av de tidigaste stegen i arbetet. Detta tänkesätt finns också i ITIL V3, där IT Service Continuity Management numera ingårl i området "Service Design".

Ordet "resilience" är hämtat från fysikens begrepp "elasticitet", som beskriver en kropps förmåga att återta ursprunglig form vid deformation.

Det är inte någon tillfällighet att några av de i dag mest framgångsrika företagen i världen har ett synsätt, som handlar om att göra affärsprocesserna "motståndskraftiga".

Tyvärr ser vi ofta exempel på verksamheter, som inte fungerar, som kunder, patienter, aktieägare eller andra intressenter förväntar sig. Visst kan man ha otur, så att något inte fungerar, som det borde, men i så gott som samtliga kända fall av avbrott i olika typer av tillverksnings- eller tjänsteprocesser, så beror problemen på att verksamheten inte arbetat tillräckligt bra med kontinuitetsfrågorna.